6 kursusdage i hjertet af Århus

Den 13 marts startede jeg på en ny rejse, hvor jeg både blev inspireret, forundret og overrasket.
Jeg har i mange år arbejdet med alle aspekter inden for markedsføring: grafisk arbejde, håndtering af tryksager, online tilstedeværelse, SoMe-aktiviteter og deltaget i en masse salgsmøder. Men én ting mangler jeg – kommunikationsteori og grundlæggende netværksfærdigheder.
Derfor dette kursus.

Første dag – kend din personprofil

Kurset foregik midt i det inspirerende og kreative miljø på Århus Havn – nærmere bestemt på Balticagade. Bygninger som tidligere er brugt til pakhuse, bruges i dag af kreative virksomheder feks fotografer, kommunikationsfolk, tøjvirksomheder, webdesignere, vinhandler, malermester og videoproducenter. Det er i disse rammer at vi får lov at bruge en hel dag på at dykke ned i hvad vores personprofil betyder for samarbejdet i hele organisationen, og hvad den enkeltes profil betyder for det arbejdsmæssige fokus og gruppens stærke/svage sider. Rejsen som Kommunikationspilot er startet.

Gaurda-testen viser at jeg er GRØN

Inden første kursusdag blev vi alle bedt om at udfylde en FokusProfil. Stor var spændingen da vi mødte Rikke Winter fra Garuda. Hun gav os en grundig gennemgang af hvad de enkelte personprofiler byder ind med i gruppesamarbejdet. Hun pegede også på de udfordinger der ligger i relation til jobopgavernes udførelse og de 4 personprofilers foretrukne måde at kommunikere på. Grøn’s kommunikation fokuserer på gode relationer og hjælpsomhed, så her gælder det om, at der skal hygges!. Det drejer sig om den gode stemning, og ikke så meget om hvornår man når frem til målet – måske er der noget interessant undervejs som liiige skal opleves og udforskes.

Kommunikationspilot – du er aldrig alene

Kurset handler om kommunikation, men det giver dig også et netværk at bygge videre på og trække på. Sidder du, som jeg har gjort, i en afdeling med kun én medarbejder og ansvar for mange forskellige markedsføringsdicipliner, så vil et kommunikationsnetværk kunne give dig sparring, konkrete råd og nye input.

Jeg glæder mig allerede til næste kursusdag. Skal du med – så læs mere om rejsen til Kommunikationspilot her

Grøn-personprofil (Udviklerfokus):

Hvis du har et Udviklingsfokus, oplever du, at du er god til og gerne bruger tid på opgaver, der har noget med det strategiske, det visionære, det overordnede, og det der bringer organisationen fremad. Udviklingsopgaver er de opgaver, som skaber en forandring af det eksisterende, og dermed en ny virkelighed for virksomheden. Det kan være at udtænke og gennemføre nye strukturer, nye rammer, nye rutiner, nye måder at producere og løse opgaverne på, nye måder at sælge på, nye koncepter og forretningsstrategier osv. Udviklingsopgaverne kræver overblik, kreativitet, evne til visionær tænkning og evne til at kommunikere og blive begejstret.