Forstå forretningen = få styr på kommunikationsopgaven og din kernefortælling

Hvad er din kernefortælling?

Det er den historie som kun kan fortælles af dig eller din virksomhed – og som samtidig går rent ind hos din målgruppe. Hvis du lykkedes med at få din målgruppe til at tro på din kernefortælling er din missioin lykkedes. Din kernefortælling skal ikke opfindens, men den skal findes frem. Og den skal være rodfæstet hos alle medarbejdere – ikke kun hos ledelsen eller i kommunikationsafdelingen.

Hvordan sikrer du at det ikke kun er dig der kender til kernefortællingen i din virksomhed?

Alt afhænger af konteksten. Hvor stor er din virksomhed, hvor gammel er din virksomhed, hvad er kerneydelsen i din virksomhed, hvilken værdi har dit produkt for dine kunder, hvilke oplevelser skal det give dine kunder at købe dit produkt eller ydelse? Og er det noget som alle kender til i virksomheden?

Det er altsammen noget som du får styr på, dag 2 på Kommunikationspilotuddannelsen – og endnu bedre – du får konkrete værktøjer til at gå hjem og arbejde med kernefortællingen og dens udbredelse.

OG HUSK: kommunikation er altid på modtagers præmis… Det er næsten lige meget hvad din hensigt er når du kommunikerer, for dit budskab bliver altid fortolket af modtageren – på modtagerens præmis. Det er et vigtigt udgangspunkt når du ønsker at kommunikere din kernefortælling, hvad enten det er for en virksomhed, for en organisation eller dig selv.

Dernæst er det vigtigt at du står ved dig selv og din historien – hvem er du/virksomheden? Hvad kan du ærligt stå frem og sige og hvordan har det hold i virkeligheden? Siger du det du vil – det du kan – og det du tror på? Så har du godt fat i kernefortællingen!

Kernefortællingen står på tre ben

Forcer: hvilke kompetencer har vi? Hvad er vi RIGTIG gode til? Hvor gør vi det bedre end konkurrenterne?

Formål: hvad giver mening? Hvorfor er vi her? Hvorfor skal kunderne vælge os?

Aktiver: hvad er vores aktiver? Hvad gør os unikke? Det kan være noget som vi har – men det kan også være noget som vi IKKE har i forhold til konkurrenterne

 

Tyngdepunktet i din kernefortælling

Tyngde
Når det du vil, det du kan, og det du tror på, er tydeligt i alt, hvad du siger og gør”

Vil læse mere om Kernefortællingen vil jeg anbefale at læse denne artikel af  Joakim Ditlev:  Derfor har du brug for en kernefortælling og selvfølgelig Søren Schnedler’s Transformationsprocessen, der øger din tyngde og tiltrækningskraft. Og så vil jeg anbefale dig at tilmelde dig næste kursusforløb af Kommunikationspilot-uddannelsen. Du bliver ikke skuffet…!